2011. szeptember 16., péntek

Amikor elszabadul a belső nyomottanyag-tervező/-készítő

A nagy szünet után Szegedre visszatérve nem egészen tudtam, hogy hogyan kezdjek hozzá a nemezeléshez. A régi ötleteket magam mögött hagytam, az újak nem forrottak ki. Már majdnem úgy éreztem, hogy alkotói válságban vagyok, amikor eszembe jutott egy nyáron hallott szó: "shibori". Amikor az indigófestés-tanfolyamon a francia szobatársam lelkesen hímezgetett a selyemingére valami mintát, azzal a céllal, hogy azt majd belemártsa az indigóba... Én megkérdeztem tőle "is this some kind of batik?" ő azt mondta "no, shibori!"... Nem batik, hanem shibori. Nafene. Pár hónapot pihent bennem ez a szó. Aztán most egy magányos estén beütöttem a gugliba: rengeteg eredmény, rengeteg kékre festet mesés textil. 
Amit megtudtam a kutakodás folyamán: 
  1. Fogalomzavarban élünk a textilfestésre vonatkozó szavak tekintetében
  2. A shibori egy japán textilfestési hagyomány, amely legalább száz technikát ölel fel, amelyeket apáról fiúra öröklődnek, művelői egy életen keresztül tanulják az egyes munkafolyamatokat, tökéletesítik az elvégzésüket (bár arrafelé még most is a legtöbb dolog így működik). Ezen technikák lényege az, hogy valamilyen szorításos (kötözéses, férchímzéses-összehúzásos, préseléses) módszerrel a fehéren hagyandó területeket megóvják a festéstől. Mi ilyesmit - ennek a lebutított változatát -  nevezzük batiknak, annak ellenére, hogy az más. Az angol nyelvben ez nagyon frappánsan "tie and dye", azaz "kötözés és festés". 
  3. A batik is egy keletázsiai eredetű műfaj, bár művelik Afrikában is. Ez a viaszos textilfestést jelenti. Az anyagot a be nem festendő helyeken beviaszozzák, hogy le hatoljon le a festék a szálak közé. Ezt bonyolult minta esetén sokszor ismétlik. Aki bővebben kíváncsi rá, annak álljon itt egy videó
Felfedezéseimen felbuzdulva úgy döntöttem, kipróbálok egy-két shibori technikát. Persze szintén lebutított szinten, barkács eszközökkel, kísérleti céllal. Így néztek ki az első próbálkozások. Ezek után még készült négy másik.



 



Megkötözve. 

És így néznek ki az eredmények:










Csirimoja első shiborija, 2011.

Fotók: Csenki Sándor & BN.